12 paź 2012

Matura - arkusz 1 - poziom podstawowy część 2

Test do ściągnięcia: tutaj


Zadania otwarte


Zadanie 22.



Rysujemy trójkąt prostokątny i zaznaczamy na nim wysokość (kolor czerwony) - h.
Następnie zapisujemy twierdzeniem Pitagorasa zależności między przyprostokątnymi i przeciwprostokątnymi trzech trójkątów. Podstawimy odpowiednio otrzymane wzory.



Zadanie 23.




Pierwsze równanie: koszty ogrzewania po obniżce 30%.
Drugie równanie: różnica między teraźniejszym kosztem, a tym obniżonym. Wynikiem jest różnica.
Trzecie równanie: koszt izolacji podzielony przez zaoszczędzoną różnicą, co daje nam 70 miesięcy. Odpowiedź to 5 lat i 10 miesięcy.

Zadanie 24.



Funkcja x^2 (x kwadrat) jest narysowana na niebiesko, funkcja narysowana na czerwono jest funkcją x^2 + 3, czyli nastąpiło przesunięcie o 3 w górę. Przerywane zielone linie, to przedział dany w zadanie <-1;2>
Min y wynosi 3, ponieważ jest to najmniejsza wartość w tym przedziale.
Maz y wynosi 7, ponieważ jest to przecięcie czerwonej paraboli z linią przerywaną x=2

Zadanie 25.


Najpierw liczymy x, który równa się 8. Następnie układamy liczby w porządku od najmniejszej do największej. Medianą jest liczba 8, ponieważ n jest liczbą nieparzystą. Medianą jest środkowa liczba.

Zadanie 26.


Grupujemy wyrazy i wyznaczamy miejsca zerowe.

Zadanie 27.



Wszystko widać na rysunku, chyba nic nie trzeba tutaj tłumaczyć.

Zadanie 28.


Pole trójkąta wyznaczonego punktami A,B,C liczymy poprzez wyliczenie kwadratu, w którym znajduje się trójkąt. Następnie liczymy pola trzech mniejszych trójkątów (I,II,III) i odejmujemy trójkąty od pola kwadratu.


Pierwsze równanie jest podstawowym równaniem prostej. b = -3 (rysunek), ponieważ jest to punkt przecięcia z osią OY. Podstawiamy punkt b oraz współrzędne punktu A do równania podstawowego prostej i obliczamy współczynnik kierunkowy a. Funkcja zapisana jest po prawej stronie.

Zadanie 29.


Skoro wartość wielomianu dla x = 2 i x = -2 jest taka sama, to musimy przyrównać te wielomiany, podstawiając pod x odpowiednie cyfry.


W(3) = 82, więc pod x podstawiamy 3 i przyrównujemy do 82. Obliczamy n.
W(x) jest wielomianem z uwzględnionym m i n. Rozwiązujemy nierówność i rysujemy parabolę. Wynikiem jest suma dwóch przedziałów.

Zadanie 30.


W pierwsze linijki przedstawiają liczby osób uczące się poszczególnych języków, albo obu jednocześnie. Dodajemy osoby uczące się angielskiego i rosyjskiego, odejmujemy osoby uczące się dwóch języków oraz dodajemy osoby nie uczące się języków.
Prawdopodobieństwo wynosi 0,18, ponieważ jest to iloraz osób nie uczących się języków i wszystkich osób.


Test pierwszy skończony.
Postanowiłam stworzyć ramkę, w której pojawią się terminy notek wraz z tytułami. Wtedy będzie wszystko wiadomo- kiedy, co i jak. :)

Mam nadzieję, że wszystko jest jasne. Pytania proszę kierować w komentarzach.

Szablon się robi. :)

Pozdrawiam i następna notka w środę/czwartek. Tytuł pojawi się w owej ramce!


9 komentarzy:

  1. Witam Foreplay. Na moja--fantazja i marzenia-nee-chan już dawno dałam Twojego linka na blogi. Poza tym SPAM jest dla czymś naturalnym więc nie mam Ci tego za złe. Teraźniejsza notka jest ładnie zrobiona, opisana i wytłumaczpona.
    Pozdrawiam i gratuluję :*
    Nee-chan

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyszłam się pochwalić! Po prostu kocham Cię za założenie tego bloga! Dzięki tobie dostałam 5! Ja 5 z matmy! W każdym razie dziękuję, dziękuję, dziękuję, dziękuję!

      Usuń
  2. SPAM nie jest wcale taki okropny, jeśli tylko zostawia się go w wydzielonym do tego miejscu :]

    Przyznam, że idea bloga jest ciekawa, z takim jeszcze się nie spotkałam i może komuś pomoże przy koszmarze zwanym maturą :D Ale gdyby tak "Lekcję matematyki" zmienić na "Lekcję fizyki", byłaby o wiele szczęśliwsza - ba, nawet bym została tu stałym gościem :) Tak czy inaczej, życzę powodzenia.

    Ros

    OdpowiedzUsuń
  3. nienawidzę matmy i nie chcę jej zrozumieć. Chwała ojczyźnie, że już dawno skończyłam szkołę! Ale powodzenia życzę!

    OdpowiedzUsuń
  4. Oczywiście, że nie gniewam się za SPAM :)
    W odpowiednim miejscu nikomu nie przeszkadza, a reklamować się trzeba.
    Niestety, ale z matematyki jestem na tyle dobra (skromnisia ze mnie :3), że zaglądać będę raczej od czasu do czasu.
    Ale otwarcie i publicznie popieram Ros! Lekcja fizyki byłaby dla mnie bardziej przydatna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za to moja fizyka leży i kwiczy. Na szczęście zakończyłam z nią przygodę w liceum i teraz mogę zająć się matematyczno-informatyczno-statystyczno-ekonomicznymi sprawami ^^
      Dziękuję za miłe słowa, dziewczyny! :)

      Usuń
    2. Dlatego ja właśnie potrzebuję fizyki, bo to dopiero pierwsze 1,5 miesiąca pierwszej klasy LO, a fizyki jak nie rozumiałam, tak nie rozumiem :P

      Usuń
  5. Dzięki za zaproszenie, ale w pracy robię między innymi za księgową, więc matematyka mi się nie przyda ;p dodałam was jednak u siebie do linków.
    http://collegium-magicae.blogspot.com
    Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Taki blog to coś wspaniałego! Szczególnie dla mnie, bo matematyka to czarna magia. Nigdy sobie nie radziłam, więc pewno będę tutaj zaglądać. Jakbyś mogła to jakieś zadania z geometrii i trygonometrii dodać, to byłabym wdzięczna. ;) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń